Google’s Helpful Content Update

Heeft Google's Helpful Content Update invloed op jouw website?


Heb jij al eens gehoord van de Helpful Content Update van Google? Deze update is geïmplementeerd om de kwaliteit van zoekresultaten te verbeteren en websites te kunnen belonen die waardevolle en relevante content maken. Door de update te volgen en hierop in te spelen kun jij jouw online aanwezigheid blijven verbeteren. De uitrol van de nieuwste update is op 14 september 2023 begonnen, dus lees onze blog en doe er je voordeel mee! 

Wat is de Helpful Content Update? 

De Helpful Content Update wordt door Google ingezet om haar gebruikers originele, waardevolle en dus betere content te laten zien in de zoekresultaten. Google genereert hiervoor een specifiek signaal dat op complete sites wordt ingezet door haar geautomatiseerde ranking systemen. Hierdoor kan het systeem automatisch content herkennen die weinig toegevoegde waarde bieden. De update is tot nu toe alleen van toepassing op de onderdelen Google Search en Google Discover. 

Wat is er veranderd tot dusver? 

Het doel van de nieuwe update is dat er geëvalueerd kan worden welke content specifiek gemaakt is voor rankings in plaats van het helpen van gebruikers door ze te voorzien van waardevolle informatie. Google kijkt niet naar een paar pagina’s van je website, maar jouw website zal als geheel beoordeeld worden. Dit geldt ook voor websites met content in verschillende talen.  

AI gegenereerde content

Een opvallende verandering in de update is dat Google het voorheen had over waardevolle content geschreven door mensen en voor mensen. Nu geeft Google aan dat het gaat om content geschreven voor mensen. Dit kan erop duiden dat Google AI gegenereerde content inmiddels ook accepteert als waardevolle informatie. 

Ziet Google het verschil? 

Ja, Google kan AI gegenereerde content detecteren door middel van de algoritmes die AI tools gebruiken. Bovendien gebruikt Google machine learning algoritmes om specifieke signalen in content te begrijpen. Denk hierbij aan een bepaalde structuur en grammatica die AI tools gebruiken. Op basis hiervan kan Google verschillen opmaken uit menselijke en AI content. 

Zet AI slim in

AI gegenereerde content kan dus bijdragen aan het verbeteren van jouw pagina’s. Maar pas op, gebruik AI niet om puur en alleen veel teksten te genereren. Het is essentieel dat je ervoor zorgt dat de content kwalitatief goed is en dat je jouw expertise in de content terug laat komen om het uniek en waardevol te maken. Een AI tool is een fantastisch middel, maar wees voorzichtig met hoe je het inzet: zorg ervoor dat je het menselijke aspect niet uit het oog verliest! 

Worden SEO teksten door de update minder belangrijk? 

Het antwoord is nee, niet direct. SEO teksten zijn nog steeds belangrijk voor de vindbaarheid van de website op de lange termijn. Wat er wel verandert, is dat de SEO teksten kwalitatief verbeterd moeten worden. Ze moeten dus wel waardevolle informatie bieden waar personen naar op zoek zijn. De SEO teksten die voorheen veel werden ingezet lazen niet fijn voor bezoekers, waren weinig origineel en informatief en werden vooral voorzien van veel specifieke zoekwoorden. Als de zin daardoor niet zo lekker liep, maakte dat niet uit. Maar daar komt nu verandering in. 

Wat te doen met minder kwalitatieve SEO teksten

Google heeft officieel geen straffen vermeld voor niet kwalitatieve content. Maar houd er rekening mee dat jouw rankings wel kunnen worden beïnvloed door deze update. Vind je het belangrijk om mee te gaan met de tijd en wil je jouw rankings blijven behouden of zelfs verbeteren? Zorg dan dat je jouw teksten update en waardevol maakt voor jouw doelgroep! En ga nieuwe teksten schrijven vanuit de behoeften en interesses van jouw doelgroep.   

Ons advies 

Wanneer jij jouw online zichtbaarheid belangrijk vindt, zouden wij adviseren om de inhoud van jouw website weer eens goed door te lopen en waar nodig te herzien. Heb jij waardevolle content op jouw website staan? Dan ben je op de goede weg en hoef je je niet druk te maken om deze update. Is dit niet het geval? Ga er dan mee aan de slag! Met de voortdurende uitrol en vernieuwingen vanuit Google kan het enige tijd duren voordat jouw rankings stabiliseren, maar kan het ook tijd kosten om te herstellen van deze update. 

Hoe maak je een people-first pagina? 

In onze volgende blog vertellen we je meer over hoe je een waardevolle, people-first pagina creëert die voldoet aan de richtlijnen van Google. Maar uiteraard geven we je graag alvast wat eerste tips: 

  • Zorg voor een originele inhoud.

  • Geef een uitgebreide en goed geformuleerde beschrijving over het specifieke onderwerp van jouw keuze. 

  • Voorzie jouw pagina van relevante, inzichtelijke informatie die verder gaat dan het overduidelijke. 

  • Maak jouw pagina interessant genoeg voor personen om hem te delen met of aan te raden aan anderen. 

  • En last but not least, zorg dat jouw pagina meer waarde biedt dan die van concullega's.  


Hebben we je op weg kunnen helpen en kun je er zelf mee aan de slag? Super! 

Vind je het een belangrijk onderwerp maar wil of kun je er zelf niet mee aan de slag? Wij ondersteunen je hierin graag! Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. 

Geplaatst op 11 okt 2023