People-first pagina's

Betere resultaten door People-first pagina’s 


De essentie van betrouwbare contentcreatie

In de digitale wereld waar betrouwbare informatie van cruciaal belang is, legt Google steeds meer de nadruk op het presenteren van waardevolle, betrouwbare inhoud die primair ontworpen is om mensen te dienen, en niet om zoekmachine rangschikkingen te verwerven. Een people-first benadering is dus niet alleen noodzakelijk voor het leveren van kwaliteit aan jouw doelgroep, maar wordt ook beloond in de zoekresultaten. Hoe hoger jouw ranking in de zoekresultaten, hoe groter de kans is dat gebruikers jouw website bezoeken. Bied je vervolgens ook nog eens de waardevolle informatie waar zij naar op zoek zijn, dan leidt dat sneller tot een conversie.   

Zelfevaluatie van jouw content

Zelfevaluatie is een belangrijk onderdeel van de contentcreatie. Stel jezelf, jouw marketeers of jouw marketingbureau de juiste vragen om de kwaliteit en betrouwbaarheid van jouw content te peilen en continu actueel te houden: 

  • Is de content die gemaakt wordt origineel en uitgebreid? 

  • Biedt het inzichtelijke analyses of informatie die verder gaat dan het voor de hand liggende? 

  • Is het iets dat je zelf zou aanbevelen of delen? 

  • Is het zorgvuldig en accuraat geproduceerd?

Dit zijn een aantal vragen waaruit je kunt opmaken of jouw content goed genoeg is om te gebruiken. Kun je niet overal ja op antwoorden, dan adviseren we je om terug te gaan naar de tekentafel om de inhoud te verbeteren.   

Kwaliteit boven kwantiteit 

De kern van betrouwbare content ligt in de kwaliteit en de waarde die het biedt. Originele en authentieke informatie en analyses, volledige en substantiële beschrijvingen én een zorgvuldige productie zijn sleutelcomponenten van kwalitatieve content. We hebben het hier over content die geen simplistische kopieën of slordige herschrijvingen van andere bronnen bevat. Of ellenlange teksten die geschreven zijn vanuit zoekwoorden en totaal niet lekker lezen. Maar juist menselijke content die oprecht is, die mensen raakt en makkelijk weg te lezen is. Dit is de content die waarde en originaliteit toevoegt aan jouw website. 

Laat jouw expertise zien

Betrouwbaarheid wordt gewonnen door expertise. Presenteer jij informatie op een manier die vertrouwen opwekt? Hierbij kun je denken aan duidelijke bronvermeldingen, bewijzen van expertise of gedetailleerde achtergrondinformatie. In deze gevallen is de kans groter dat jouw content, en dus jouw merk of bedrijf, als betrouwbaar wordt beschouwd. Probeer feitelijke fouten te vermijden en demonstreer grondige kennis van het onderwerp waarover je informatie biedt. 

Pagina ervaring

Het creëren van een goede pagina ervaring gaat verder dan alleen aantrekkelijke content. De combinatie van kwalitatieve inhoud, gebruiksvriendelijkheid en technische optimalisatie bepalen hoe goed de pagina ervaring is. Welke aspecten vallen hier dan precies onder? We lichten er hieronder graag een aantal toe! 

Laadtijd

Een pagina met een lange laadtijd zorgt al snel voor irritatie bij bezoekers. Gebruik tools zoals Google PageSpeed Insights om jouw website te analyseren op onder andere de laadtijd, en verbeter deze vervolgens. Een vaak voorkomende oorzaak van een lange laadtijd zijn grote afbeeldingen of video's. Om dit op te lossen kun je foto’s verkleinen en opnieuw uploaden, en video’s extern hosten op platformen zoals YouTube of Vimeo

Responsiviteit

Een responsive design is tegenwoordig niet meer weg te denken wanneer je online aanwezig wilt zijn. De werking van jouw website op alle apparaten, van desktops tot smartphones, heeft een grote invloed op de pagina ervaring van de bezoeker. Zorg er dus voor dat je op elk apparaat je website test en verbeter zo snel mogelijk de minder werkende elementen. 

Geef duidelijkheid

Een duidelijke website met een overzichtelijke flow geeft bezoekers richting. Een goed gestructureerd menu en een zoekfunctie maken de navigatie eenvoudig. Zorg er verder voor dat je jouw content logisch ordent en werkt met heldere en beknopte koppen. Maak alinea’s niet te lang en implementeer ook zeker (opvallende) Call-to-Action knoppen om bezoekers een gewenste actie te laten ondernemen. Wat bovendien steeds belangrijker wordt, zijn websites met tekst-naar-spraak functionaliteiten en alt-teksten voor afbeeldingen. Zo biedt je ook visueel beperkte bezoekers een fijne pagina ervaring. Deze digitale toegankelijkheid is voor overheidsinstanties zelfs al een aantal jaren verplicht. 

Google beloont pagina’s die een goede pagina-ervaring bieden, en dus als people-first zijn ingericht. Focus niet alleen op één of twee aspecten van pagina-ervaring, maar zorg voor een algemeen geweldige pagina-ervaring op meerdere vlakken!

Content gericht op SEO

Content die primair gemaakt is om bezoekers van zoekmachines aan te trekken, kan op de lange termijn een averechts effect hebben op jouw online aanwezigheid. Op dit moment zijn er talloze websites die hierop ingericht zijn en goed scoren, maar de zoekmachines worden met de dag slimmer en kunnen steeds beter dit soort content onderscheiden van echte waardevolle content. In plaats van jouw energie te richten op wat nu nog goed presteert in zoekmachines, adviseren wij juist om nu de focus te leggen op het creëren van authentieke, waardevolle content die jouw doelgroep aanspreekt, informeert en inspireert. 

Het optimaliseren van teksten voor zoekmachines kan prima samengaan met een people-first benadering. Het beste is dan ook om SEO toe te passen ter ondersteuning van content, die in eerste instantie is geschreven met het oog op de gebruiker. Stap in de schoenen van jouw doelgroep, leer hun vragen en behoeften te begrijpen en biedt hen op basis hiervan authentieke, deskundige antwoorden en inzichten. Zo kun je succesvol jouw doelgroep informeren én zoekmachines helpen jouw waardevolle content te ontdekken en te begrijpen. 

Loop voor op de concurrentie 

People-first content is authentiek, handig en informatief. Het wordt niet gemaakt met de primaire intentie om zoekmachines te manipuleren. Dit soort content zal voorlopig nog wel in de zoekresultaten te vinden zijn, maar we kunnen er niet omheen: dit gaat veranderen in de toekomst. Als jouw content authentieke expertise demonstreert, een duidelijk publiek dient, en bezoekers achterlaat met het gevoel dat ze nuttige informatie hebben verkregen, dan ben je op de goede weg. Met deze mensgerichte aanpak zul je er op de lange termijn vruchten van gaan plukken! 

Meer weten over deze onderwerpen? Bekijk de richtlijnen van Google, check onze andere blogs op de website of lees onze website tips op social media. Liever direct onze hulp inschakelen? Wij staan voor je klaar om je verder te helpen. Bel of mail ons!

Geplaatst op 12 dec 2023