Webdesign psychologie

Webdesign psychologie

Het beïnvloeden van keuzes met een doordacht webdesign.

Webdesign psychologie: hoe beïnvloed je een keuze?

Hoe denken potentiële klanten die jouw website bezoeken? En hoe kun je ze overtuigen om jouw product of dienst te kopen in plaats van die van de concurrent? Dit zijn cruciale vragen die de moeite waard zijn om te onderzoeken. Het webdesign speelt een zeer grote rol in de keuzes die jouw website- of webshopbezoekers maken.

UX en UI Design

Tegenwoordig worden de termen UX (user experience) en UI (user interface) veel gebruikt met betrekking tot webdesign. In het geval van UX design staat de ervaring van een bezoeker centraal en is het ontwerp vooral gebaseerd op functionaliteit. Bij UI design ligt de focus meer op emotie en een passende look and feel. Beide zijn belangrijk in een ontwerp, maar afhankelijk van jouw doelgroep en doelen kan de focus meer op één van deze twee liggen. Kun je door middel van een goed UX en UI design keuzes beïnvloeden? Ja, dat is zeker mogelijk. Benieuwd naar het wat, waarom en hoe? We lichten het je hieronder verder toe!

Wat is webdesign psychologie?

Een goed webdesign gaat verder dan een mooi ontwerp en goede content. Zodra websitebezoekers op jouw website of webshop komen, vormen zij binnen een seconde al een oordeel over jouw bedrijf, puur gebaseerd op de eerste impressie en het gevoel dat jouw website hen geeft. Webdesign psychologie wordt gebruikt om uit te vinden hoe een specifieke online omgeving invloed kan hebben op het gedrag van mensen. Als organisatie is dit waardevolle informatie om de betrokkenheid en uiteindelijk conversie te verhogen.

Waarom gebruik maken van psychologie?

Voordat iemand een product of dienst online koopt, gaan er verschillende acties aan vooraf. Door gebruik te maken van bepaalde psychologische triggers, kun je jouw website- of webshopbezoekers beïnvloeden in hun keuzes. Wanneer je aan websitebezoekers precies laat zien wat ze willen zien en je aandacht besteedt aan hoe bezoekers informatie opnemen en bekijken, zullen zij veel meer openstaan voor jouw aanbod. Een uitstekende ervaring bieden aan bezoekers is enorm waardevol en zal uiteindelijk leiden tot hogere conversie, en dus verdere groei van jouw omzet en organisatie. Gebruik technieken uit de neuromarketing om dieper inzicht te krijgen in het gedrag en de motivaties van je gebruikers.

Houd het kort, krachtig & simpel

Websites of webshops met een duidelijk weergegeven doel geven bezoekers direct de essentiële informatie waar jouw site of shop over gaat. De term ‘Above the fold’ is hierin een belangrijk gegeven. Dit betekent alles wat een bezoeker in de eerste oogopslag kan zien zonder te scrollen. Hier moet dan ook de belangrijkste informatie te zien zijn die de bezoeker triggert om verder te lezen of een andere actie te ondernemen. Zorg ervoor dat je ontwerp primair geschikt is voor mobiele apparaten, aangezien nog steeds het gros van de gebruikers mobiel browsen.

Vertrouwen door herkenbare en bekende patronen

Bevat jouw website of webshop herkenbare en bekende patronen? Denk hierbij aan specifieke icoontjes, zoals een winkelwagen of een check-out pagina waarbij de voortgang zichtbaar is. Maar ook een grid layout, zodat de focus op één gedeelte content tegelijkertijd wordt gefocust. Daarnaast worden webpagina’s over het algemeen op twee manieren gelezen en gescand door bezoekers, wat gemeten wordt aan de hand van eyetracking op een website. De ene manier is een F-layout patroon, dat vaak wordt toegepast op pagina’s met veel content. Bezoekers lezen van linksboven naar rechtsboven, gaan een regel naar onderen en lezen weer van links naar rechts, in de vorm van een F. Dit is soortgelijk aan het lezen van een boek. De tweede manier is het Z-layout patroon, dit houdt in dat bezoekers van links naar rechts, diagonaal naar linksonder en weer naar rechtsonder gaan in de vorm van een Z. Deze layout wordt vooral gebruikt bij pagina’s die weinig content bevatten en waar minimalisme belangrijk is.

Welke elementen beïnvloeden een bezoeker?

Zowel op psychologisch als op emotioneel vlak zijn er triggers die online bezoekers beïnvloeden. Webdesign elementen zoals kleur, ruimte, vormen en typografie kunnen een bezoeker op een bepaalde manier triggeren om wel, of juist geen, actie te ondernemen. Uiteraard zijn naast deze elementen ook sterke teksten en passende visuals benodigd om het gewenste effect te creëren. We lichten de verschillende elementen hieronder één voor één toe.

Kleur

Door de juiste kleuren en kleurcontrasten te gebruiken in jouw webdesign heb je de mogelijkheid om de aandacht van bezoekers te trekken én positieve emoties in hen los te maken om actie te ondernemen. Bij elke kleur horen bepaalde gevoelens, emoties en gedachten. Welke kleur past het beste bij jouw organisatie? Wat wil jij uitstralen? Het is uiterst belangrijk om de juiste kleur(en) te kiezen om maximaal impact te maken. Uit verschillende case studies blijkt zelfs dat er grotendeels aankopen gedaan worden op basis van kleuren! Maar ook dat bepaalde kleuren een negatief of juist positief effect hebben op de conversie, afhankelijk van jouw branche en doelgroep. Het is dus zeker de moeite waard om je hier goed in te verdiepen voordat je jouw kleuren kiest. Heb je de kleuren gekozen? Overweeg dan ook om A/B testen uit te voeren om de kleuren en het contrast te finetunen. Heb je de flexibiliteit om jouw kleurenschema aan te passen? Dan kan het slim zijn om in te spelen op seizoensgebonden trends of culturele voorkeuren van je doelgroep.

Ruimte

Een ander belangrijk element naast kleur is het benutten van de ruimte in een webdesign. Hoe benut je deze nou het beste? Wederom komt hier hou het simpel terug. Met een bomvolle pagina met veel tekst, call-to-actions, foto’s en bewegende effecten sla je misschien wel volledig de plank mis. Je hebt dan wel alles op je website of webshop staan wat je wilt laten zien, maar het werkt averechts. Het geeft geen vertrouwd gevoel aan de bezoeker, maar zorgt juist voor een chaotisch gevoel. Zorg voor een mooie balans in teksten, visuals en witregels. Witregels geven namelijk het visuele effect van ademruimte voor bezoekers, wat de gebruikerservaring ten goede komt. Het effectief gebruik van whitespace kan de leesbaarheid en het esthetische gevoel van je website verbeteren.

Vormen

Ook bij vormen horen verschillende associaties, emoties en karakteristieken. Ronde vormen worden vaak gebruikt als een symbool voor o.a. eenheid, relaties, liefde en vrouwelijkheid. Vierkanten en driehoeken worden weer sneller geassocieerd met stabiliteit, professionaliteit, kracht, mannelijkheid en efficiency. In het gebruik van lijnen en/of strepen is het onderscheid te maken tussen horizontaal en verticaal. Horizontale lijnen stralen rust en vrede uit en verticale lijnen zijn meer gericht op kracht en actie. Kies dus ook zorgvuldig de vorm(en) die je wilt gebruiken in jouw webdesign, maar ook in jouw logo en alle uitingen om de gewenste emoties en associaties te bereiken. Moderne websites maken steeds vaker gebruik van organische vormen en fluid designs (een ontwerp dat zich aanpast op basis van schermgrootte) voor een dynamische uitstraling.

Typografie

Het kiezen van de juiste typografie is het vierde cruciale element in een webdesign. Typografie heeft namelijk effect op de leesbaarheid, toegankelijkheid en de gebruiksvriendelijkheid. Waar moet je precies op letten? Een paar tips:

  • Kies een lettertype dat past bij jouw doelgroep;
  • Gebruik niet te veel verschillende lettertypes;
  • Gebruik een lettertype waarbij letters van elkaar te onderscheiden zijn;
  • Zorg voor een goede regellengte en regelafstand (te veel tekens op een regel zorgen voor een slechte leesbaarheid);
  • Kies een lettertype dat er goed uitziet in verschillende formaten;
  • Gebruik niet alleen maar hoofdletters in al jouw webteksten;
  • Maak gebruik van passende koppen, zoals H1, H2 en H3;
  • Zorg voor een goed kleurcontrast;
  • Vermijd tekst in de kleuren rood en groen;
  • Maak gebruik van variabele fonts om je website responsiever en sneller te maken.

Nieuwe trends & inzichten

  • Dark Mode: Steeds meer websites bieden een dark mode optie aan om de ogen te sparen en een moderne uitstraling te bieden.
  • Micro-interacties: Kleine animaties en interacties kunnen een groot verschil maken in hoe gebruikers je website ervaren.
  • Cognitive Load Theory: Verminder de cognitieve belasting door een helder en eenvoudig ontwerp, zodat gebruikers zonder moeite kunnen navigeren.
  • Nudging: Subtiele hints en aanwijzingen kunnen gebruikers richting een gewenste actie sturen.

Hoe implementeer je het?

Of je nu een website of een webshop hebt, door de basisprincipes van het menselijk gedrag te begrijpen en toe te passen in jouw webdesign kun je bezoekers beïnvloeden en zul je jouw website of webshop verder kunnen laten groeien.

Maar hoe implementeer je dit? Start met het uitdenken van jouw doel, jouw specifieke doelgroep(en) en wat je uit wilt stralen. Door dit duidelijk in kaart te brengen kun je de best passende elementen voor jouw webdesign kiezen. Op basis hiervan is een passend webdesign te ontwikkelen. Om te testen wat het beste werkt, raden we aan om A/B testen uit te voeren. Zo kun je variëren met o.a. teksten en kleuren waardoor je jouw website of webshop steeds verder optimaliseert en de conversie verder verhoogt. Voer regelmatig updates en verbeteringen door op basis van gebruikersfeedback en continue optimalisatie.

Toch hulp nodig? We ondersteunen je graag in dit proces! Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden met ons te bespreken.

Beoordelingen

Onze partners gegeven ons 5 sterren.

Contact opnemen

Contact opnemen

Bekijk samenwerkingen

Bekijk samenwerkingen

Neem contact met ons op

Je ontvangt op werkdagen binnen 24 uur onze reactie!