Evergreen content zijn tijdloze teksten en/of beelden die je plaatst op jouw website. Deze content blijft jarenlang relevant voor jouw website bezoekers en zal dan ook blijvend nieuwe bezoekers naar jouw website leiden, ongeacht hoe oud deze content is. Daarnaast wordt de ranking in zoekmachines verbeterd wanneer er specifieke zoektermen worden gebruikt waar je op gevonden wilt worden. Zo zorg je ervoor dat bezoekers organisch, dus onbetaald op jouw website terecht komen.
Steeds meer bedrijven zien in hoe belangrijk het is om in te spelen op hun doelgroep door middel van contentmarketing. Het delen van informatieve artikelen, video’s, foto’s en andere content is één van dé manieren om jouw bedrijf en/of producten actief te promoten. Wanneer je er ook nog eens voor zorgt dat deze content zo gemaakt wordt om ook in de toekomst relevant te blijven praten we over evergreen content. Dat is dan ook het verschil tussen contentmarketing en evergreen content.
Contentmarketing wordt vaak ingezet op (tijdelijke) actualiteiten. Deze content blijft wel altijd online aanwezig, maar wordt na verloop van tijd minder relevant.
Evergreen content wordt ingezet voor de lange termijn en behoudt zijn waarde doordat het bijvoorbeeld om informatieve content gaat waar de websitebezoeker ook in de jaren die komen nog wat aan heeft. Wij zien de combinatie van beide content vormen als optimale content marketing strategie.
Er zijn verschillende manieren om goede evergreen content te creëren. We zien dat er online veel gebruik wordt gemaakt van opsommingslijsten, informatiegidsen, tutorials, how-to artikelen en/of video’s, tips en productreviews. Dit zijn een aantal voorbeelden van relevante content die over het algemeen een lange levensduur hebben en waardevol zijn én blijven voor de bezoeker. Het gebruik van deze formats garandeert natuurlijk niet dat jouw content jarenlang mee gaat, maar ze zorgen wel voor een overzichtelijke structuur, eenvoudige leesbaarheid en zijn informatief voor de websitebezoeker.
Onderstaand onderzoek van Backlinko in samenwerking met BuzzSumo uit 2021 wijst uit welke formats de meeste kans hebben om evergreen te worden.
Bron: https://backlinko.com/evergreen-content-study
Uit hetzelfde onderzoek van Backlinko & BuzzSumo kwam naar voren dat bepaalde onderwerpen erg goed scoren als evergreen content:
Bron: https://backlinko.com/evergreen-content-study
Wanneer je bezig gaat met het schrijven of updaten van jouw evergreen content denk dan zeker ook aan de praktische zaken die jou gaan helpen er zoveel mogelijk uit te halen.
Het maken van goede evergreen content kost veel tijd. Maar als je een goede basis hebt staan, kun je tijd besparen en nog meer uit bestaande content halen. Als je beschikt over wat oudere content kun je deze volledig updaten en weer lanceren als een nieuw artikel. Je kunt ervoor kiezen om de content te updaten en hetzelfde format te gebruiken. Een andere mogelijkheid is om een geheel ander format te kiezen. Bewerk jouw content zo dat je deze bijvoorbeeld van een artikel omzet naar een video of een e-book. Natuurlijk zijn er aanpassingen nodig wanneer je kiest voor een ander format, maar het zal tijd besparen ten opzichte van het creëren van compleet nieuwe content.
Wil je na het lezen van onze blog het liefst zo snel mogelijk evergreen content gaan inzetten voor jouw bedrijf, zodat je jarenlang kan profiteren van (nieuwe) organische websitebezoekers? Wij hopen dat je wat aan onze tips hebt om zelf aan de slag te kunnen! Is het schrijven van content niet zo jouw ding en besteed je het liever uit? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!
Geplaatst op 30 mei 2022