Huisstijlmiddelen ontwerpen
huisstijlmiddelen · logo ontwerp · huisstijl ontwerp
Een strategische aanpak
Het creëren van een huisstijl en het ontwerpen van bijbehorende elementen is meer dan alleen het vervaardigen van een logo. Het is een strategisch proces dat richting geeft aan de positionering en identiteit van jouw bedrijf. Een doordachte huisstijl draagt bij aan het creëren van herkenbaarheid bij jouw doelgroep, wat essentieel is voor het opbouwen van een sterk merk.
Waar te beginnen?
Voordat je begint met het ontwerpen van een huisstijl, is het cruciaal om een goede basis te leggen. Dit begint met het definiëren van de missie en visie van jouw bedrijf. Waarom bestaat jouw bedrijf? Wie zijn je doelen? Wie zijn je klanten en welke unieke waarde bied je hen? Het antwoord op deze vragen helpt je niet alleen bij het bepalen van jouw positionering, maar ook bij het vaststellen van langetermijndoelstellingen. Deze inzichten zijn onmisbaar bij het creëren van een huisstijl die echt resoneren met jouw doelgroep.
Het ontwerpproces van jouw huisstijl
Zodra de strategische richting duidelijk is kun je verder met de volgende stap: het ontwerpen van jouw huisstijl. Er zijn verschillende aspecten die in het ontwerpproces van belang zijn, waaronder de bedrijfsnaam, slogan, het logo, lettertype en de kleur(en) die gebruikt gaan worden. Jouw verhaal dient als de basis voor de opzet van deze huisstijlmiddelen. Welke emoties en associaties wil je dat jouw doelgroep heeft als er gedacht wordt aan jouw merk? En hoe onderscheid je je van de concurrentie? Op basis hiervan kan er gericht gekeken worden naar specifiek woordgebruik, bepaalde kleuren, vormen en lettertypes. Je wilt dit zoveel mogelijk laten aansluiten bij de behoeftes en belevingswereld van jouw doelgroep, waarbij je je duidelijk positioneert ten opzichte van de concurrentie. En ook al ben je van mening dat jouw huisstijl al een hele tijd prima is, om actueel en interessant te blijven kan het goed zijn om zo nu en dan (kleine) aanpassingen te doen in jouw uitingen.
Consistentie in al jouw communicatie
De huidige (online) markt wordt overspoeld met producten, diensten en informatie, waardoor je je moet onderscheiden van de concurrentie als je succesvol wilt zijn. Een eigen stijl creëren die opvalt, maar ook herkenbaar is voor jouw doelgroep is hierin een must. Door consistent te zijn in jouw uitingen, zowel online als offline, creëer je herkenbaarheid. Met behulp van een handboek kun je ervoor zorgen dat binnen jouw organisatie overal het gebruik van het logo, kleuren, lettertypes en bijvoorbeeld foto’s hetzelfde is. Door duidelijke richtlijnen op te stellen hoe alles gebruikt dient te worden wordt het makkelijker om op elk gebied dezelfde huisstijl uit te dragen. Dit betekent natuurlijk niet dat alles er hetzelfde uit moet zien, maar dat wel overal elementen van herkenning in terug te vinden zijn.
Huisstijldragers
Als de eerste huisstijlelementen, zoals bedrijfsnaam, logo, kleurgebruik en lettertypes bepaald zijn en het handboek uitgewerkt is, kan er vervolgens gekeken worden naar de huisstijldragers. Dit zijn de middelen die je in wilt zetten om in contact te komen en contact te onderhouden met jouw (potentiële) klanten. Maak een keuze uit de talloze opties huisstijldragers door te kijken naar wat jij regelmatig zult gebruiken. Om het jou wat makkelijker te maken hebben we de meest gebruikte huisstijldragers voor jou op een rijtje gezet:
|
|
Hulp nodig?
Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het ontwikkelen of updaten van jouw huisstijl en de benodigde huisstijldragers? Wij helpen jou graag met het uitwerken van jouw strategie, het ontwerpen van jouw huisstijl en het regelen van verschillende huisstijldragers. Neem vrijblijvend contact met ons op!
Neem contact met ons op
Je ontvangt op werkdagen binnen 24 uur onze reactie!