Huisstijlmiddelen ontwerpen

Huisstijlmiddelen ontwerpen 


Het ontwikkelen van een huisstijl en ontwerpen van huisstijlmiddelen gaat verder dan alleen het maken van een logo. Het is een proces dat door middel van een duidelijke strategie waar je heen wilt met jouw bedrijf uitgewerkt kan worden.

Waar te beginnen? 

Jouw huisstijl is een belangrijk onderdeel om herkenbaarheid te creëren bij jouw doelgroep. Deze herkenbaarheid kan natuurlijk gecreëerd worden door een passende naam, een opvallend logo en specifiek kleurgebruik. Maar juist jouw achterliggende verhaal maakt van (potentiële) klanten echte ambassadeurs. We adviseren dan ook om om niet zomaar een logo of huisstijl te laten ontwerpen, maar te beginnen met het bepalen van jouw strategie. Waarom en hoe is jouw bedrijf ontstaan? Wie is jouw doelgroep en welke toegevoegde waarde bied jij hen? En waar wil je met jouw bedrijf naar toe? De antwoorden op deze vragen helpen jou bij het bouwen van een sterk en herkenbaar merk.  

Het ontwerpen van jouw huisstijl

Zodra de strategie bepaald is kun je verder met de volgende stap: het ontwerpen van jouw huisstijl. Er zijn verschillende aspecten die in het ontwerpproces van belang zijn, waaronder de bedrijfsnaam, slogan, het logo, lettertype en de kleur(en) die gebruikt gaan worden. Jouw verhaal dient als de basis voor de opzet van deze huisstijlmiddelen. Welke associaties wil je dat jouw doelgroep maakt met jouw merk? Op basis hiervan kan er gericht gekeken worden naar specifiek woordgebruik, bepaalde kleuren, vormen en lettertypes. Je wilt dit zoveel mogelijk laten aansluiten bij de behoeftes en belevingswereld van jouw doelgroep. En ook al ben je van mening dat jouw huisstijl al een hele tijd prima is, om actueel en interessant te blijven kan het goed zijn om zo nu en dan kleine aanpassingen te doen in jouw uitingen.  

Consistentie in al jouw communicatie

De huidige (online) markt wordt overspoeld met producten, diensten en informatie, waardoor je je moet onderscheiden van de concurrentie als je succesvol wilt zijn. Je zult dan ook een eigen stijl moeten creëren die opvalt, maar ook herkenbaar is voor jouw doelgroep. Door consistent te zijn in jouw uitingen, zowel online als offline, creëer je herkenbaarheid. Met behulp van een handboek kun je ervoor zorgen dat binnen jouw bedrijf overal het gebruik van het logo, kleuren, lettertypes en bijvoorbeeld foto’s hetzelfde is. Door duidelijke richtlijnen op te stellen hoe alles gebruikt dient te worden wordt het makkelijker om op elk gebied dezelfde huisstijl uit te dragen. Dit betekent natuurlijk niet dat alles er hetzelfde uit moet zien, maar dat wel overal elementen van herkenning goed zichtbaar moeten zijn.     

Huisstijldragers

Als de eerste huisstijlelementen, zoals bedrijfsnaam, logo, kleurgebruik en lettertypes bepaald zijn en het handboek uitgewerkt is kan er vervolgens gekeken worden naar de huisstijldragers. Dit zijn de middelen die je in wilt zetten om in contact te komen en contact te onderhouden met jouw (potentiële) klanten. Maak een keuze uit de talloze opties huisstijldragers door te kijken naar wat jij regelmatig zult gebruiken. Om het jou wat makkelijker te maken hebben we de meest gebruikte huisstijldragers voor jou op een rijtje gezet: 

  • Visitekaartjes
  • Briefpapier inclusief vervolgpagina
  • Enveloppen
  • Facturen
  • Flyers
  • Formulieren
  • Notitieblokken
  • Rapportages
  • Sjabloon voor Word/Excel
  • Adresstickers
  • Certificaten
  • E-mailhandtekening
  • Online templates (website, social media, nieuwsbrief)
  • Presentaties
  • Presentatiemappen

Kun jij wel wat hulp gebruiken met het ontwikkelen of updaten van jouw huisstijl en benodigde huisstijldragers? Wij helpen jou graag met het uitwerken van jouw strategie, het ontwerpen van jouw huisstijl en het regelen van verschillende huisstijldragers. Neem vrijblijvend contact met ons op! 

Geplaatst op 25 okt 2021