Gebruiksvriendelijk webdesign

Gebruiksvriendelijk webdesign: de sleutel tot succes?


In de digitale wereld is de gebruikerservaring een cruciale factor geworden in het succes van een website. Gebruiksvriendelijkheid is een essentieel aspect bij het ontwerpen van websites, omdat het de mogelijkheid biedt om bezoekers te behouden, conversies te stimuleren en de algehele klanttevredenheid te vergroten. In deze blog zullen we verder toelichten waarom gebruiksvriendelijkheid zo belangrijk is en hoe het een positieve impact kan hebben op jouw online aanwezigheid.

Wat is een gebruiksvriendelijke website?

Een goed werkende website is onmisbaar in de digitale wereld van vandaag, maar wat maakt een website nu echt gebruiksvriendelijk? Een gebruiksvriendelijke website is ontworpen op basis van een gebruiker, waarbij het gemakkelijk is om te navigeren, welke intuïtief is in gebruik, en snel laad. In essentie draait het namelijk allemaal om de bezoekerservaring. Het zorgt ervoor dat bezoekers moeiteloos kunnen vinden wat ze zoeken en de gewenste acties kunnen ondernemen, of dat nu het lezen van een blogpost is, het aanschaffen van een product of dienst, of het invullen van een contactformulier. De sleutel tot het creëren van een gebruiksvriendelijke website ligt in het begrijpen en anticiperen op de behoeften en verwachtingen van je doelgroep. 

Het behouden van bezoekers

Een gebruiksvriendelijke website is essentieel om bezoekers vast te houden. Wanneer een website moeilijk te navigeren is, trage laadtijden heeft of onduidelijke inhoud biedt, zullen bezoekers snel gefrustreerd raken en de site verlaten. Een intuïtieve navigatiestructuur zorgt ervoor dat jouw bezoekers op een natuurlijke wijze door je website heen gaan. Je kunt het zien als een soort onzichtbare gids die je gebruikt om jouw verhaal te vertellen. Zo kun je een beter begrip van jouw bedrijf en een grotere betrokkenheid creëren, wat leidt tot een positieve ervaring. Naast een goede navigatiestructuur zijn snelle laadtijden en relevante content van groot belang om bezoekers te interesseren en dus zo lang mogelijk te behouden. 

Stimuleren van conversies

Gebruiksvriendelijkheid heeft directe invloed op het stimuleren van conversies. Als bezoekers moeite hebben om door het aankoopproces te navigeren of wanneer het invullen van formulieren ingewikkeld is, zullen ze sneller afhaken en geen conversie voltooien. Door een gebruiksvriendelijke interface te bieden, met duidelijke call-to-action knoppen, eenvoudige formulieren en een soepele checkout-ervaring, verhoog je de gebruikerstevredenheid. Gebruikers associëren gebruiksgemak vaak met professionaliteit en betrouwbaarheid. Een gebruiksvriendelijke interface kan dus helpen om jouw reputatie te versterken en uiteindelijk de conversie te realiseren.

Verhogen van klanttevredenheid

Zoals we hiervoor al even benoemden, draagt een gebruiksvriendelijke website bij aan een positieve klantbeleving en verhoog je daarmee direct de klanttevredenheid. Wanneer gebruikers gemakkelijk vinden wat ze zoeken, probleemloos door de website kunnen navigeren en een prettige interactie hebben, zullen ze een positieve indruk van jouw bedrijf krijgen. Tevreden klanten zijn meer geneigd om terug te keren, herhaalaankopen te doen en jouw bedrijf aan te bevelen aan anderen. Dus maak hierin het verschil! 

Toegankelijkheid voor alle gebruikers

Gebruiksvriendelijkheid is niet alleen belangrijk voor mensen zonder beperkingen, maar ook voor mensen met beperkingen. Een website die voldoet aan de toegankelijkheidsrichtlijnen maakt het mogelijk voor mensen met visuele, auditieve, cognitieve of motorische beperkingen om de site te gebruiken. Door jouw website toegankelijk te maken voor alle gebruikers vergroot je jouw potentiële doelgroep en toon je jouw bedrijf als inclusief en maatschappelijk verantwoord. Vanaf 2025 worden commerciële websites verplicht om aan de richtlijnen op het gebied van toegankelijkheid te voldoen. Hierover delen we binnenkort meer informatie! 

Verbetering van de zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Een andere belangrijke reden voor het ontwikkelen van een gebruiksvriendelijke website is de invloed die het heeft op zoekmachineoptimalisatie (SEO). Zoekmachines zoals Google hechten waarde aan websites die gebruiksvriendelijk zijn, omdat ze de beste gebruikerservaring bieden. Zoekmachines kijken naar goed gestructureerde websites met snelle laadtijden, de mobiele responsiviteit en relevante content. Al deze facetten dragen bij aan een hogere ranking in de zoekresultaten. En wie wil er nou niet meer organisch verkeer op de website? 

Blijf niet stilstaan, maar optimaliseer!   

We kunnen wel stellen dat de gebruiksvriendelijkheid van cruciaal belang is bij het ontwerpen van een website. Laat je een nieuwe website ontwerpen? Zorg er dan voor dat jij en/of het bureau waarmee je werkt zich verplaatst in de gebruiker, jouw doelgroep. Bepaal de natuurlijke flow van de website en zorg ervoor dat bezoekers in jouw verhaal worden meegenomen. Vervolgens bepaal je de stijl die bij jouw bedrijf past en die bezoekers een positief gevoel geeft. Heb je jouw website staan? Blijf dan zeker niet stil staan! Monitor de prestaties van je website, vraag feedback van jouw bezoekers en klanten en blijf op basis hiervan je website optimaliseren om een fantastische online ervaring te bieden. 


Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het ontwerpen of redesignen van jouw website? Maak vrijblijvend een afspraak met ons om van gedachten te wisselen over jouw wensen. Wij delen graag onze kennis met jou!

Geplaatst op 02 aug 2023