Webshop starten

Een webshop beginnen?


Een webshop beginnen kan tegenwoordig bijna iedereen, maar om een webshop succesvol te maken komt wel wat meer kijken. Wat zijn nou de redenen om te kiezen voor een webshop? En wat is er allemaal nodig? Waar moet je op letten? Wij laten jou in deze blog zien welke valkuilen je liever wilt vermijden en helpen je graag op weg door middel van goede tips!

Online groeien

In het geval van een fysieke winkel kan een webshop de perfecte toevoeging zijn als extra verkoopkanaal om groei te realiseren. Je kunt bezoekers door middel van goede marketing naar de winkel leiden, maar ook vanuit de winkel weer naar jouw online kanalen en webshop. Wanneer je geen fysieke winkel hebt kan een webshop een voordelige en snelle manier zijn om jouw product en/of dienst te verkopen. Een webshop is altijd geopend, dus de verkoop kan 24 uur per dag, 7 dagen in de week doorgaan. Voor elke doelgroep is er inmiddels wel een passend kanaal te vinden om jouw webshop te promoten en zo de online verkoop te starten. 

Valkuilen

Een webshop lijkt een makkelijke en snelle manier om jouw producten en/of diensten aan een breed publiek te verkopen. Weeg vooraf goed af of het de investering van jouw geld en tijd waard is. Benieuwd naar de 6 valkuilen waar veel startende webshop eigenaren tegenaan lopen? Je leest het hieronder!

1. Tijd

Ten eerste zal een webshop opzetten veel tijd vergen. Er wordt vaak gedacht dat een simpele webshop opzetten en draaiende houden eenvoudig is en weinig werk kost. Verkijk je niet op de hoeveelheid zaken die vooraf geregeld moeten worden, maar ook de tijd die je uiteindelijk kwijt gaat zijn om jouw webshop draaiende en up to date te houden. Bedrijfs- en productinformatie moet voorhanden zijn en actueel gehouden worden. Content, zowel teksten als beelden moeten gemaakt en toegevoegd worden om een goed weer te kunnen geven wat je verkoopt. Door taken waar mogelijk te automatiseren bespaar je veel tijd, die je weer aan andere zaken kunt besteden om jouw webshop tot een succes te maken.  

2. Risico’s

Zoals we al zeiden is het starten van een webshop een investering en brengt het verschillende risico’s met zich mee. Bijvoorbeeld direct een groot budget besteden aan advertenties, influencers of andere online marketing tools levert vaak meer verlies op dan winst. Je kunt beter klein beginnen, jouw producten en/of diensten optimaliseren, jouw service verbeteren en zo langzaam maar zeker verder uitbouwen. Maar er zijn nog aantal belangrijke risico’s meer om rekening mee te houden en eventueel op voorhand uit te sluiten waar mogelijk:

  • Systeembeveiliging: kies voor een veilig systeem om hackers tegen te gaan. 

  • Datalek: bescherm jouw klantgegevens goed. 

  • Retouren: klanten mogen de aankoop in principe tot 14 dagen na ontvangst terugsturen. Je leest er hier meer over. 

  • Schade: welke aansprakelijkheid heb jij met betrekking tot opslag, transport, brand en gebruik van jouw producten?

  • Transportproblemen: het schadeloos stellen van de klant bij problemen met leveranciers en transporteurs. 

3. Zelf alles doen

Als je een webshop gaat starten wil je het liefst alles zelf doen om de kosten laag te houden. Hierdoor komt het vaak voor dat er niet de benodigde kwaliteit, informatie en service geboden kan worden aan klanten. Dit doet afbreuk aan de webshop. Zelf alles doen kan voor iemand werken, maar is niet altijd een verstandige keuze. Het design, de bouw en de marketing van een webshop zijn essentiële onderdelen die veel effect hebben op het succes van jouw webshop. Een specialist inschakelen die met je mee kan denken over het design, de (op)bouw, pakkende content en/of online marketing zorgt ervoor dat je een goede start kunt maken. Door middel van A/B testen, waarbij je verschillende elementen in de webshop met elkaar vergelijkt, kun je het meeste uit jouw webshop halen en de resultaten verbeteren. Door slim taken uit te besteden waar je zelf minder goed in bent of geen tijd aan wilt besteden kun je je focussen op andere zaken die je verder gaan helpen om jouw webshop te laten groeien. 

4. Voorraadbeheer

Grote voorraden inkopen zodat je aan de vraag van klanten kunt voldoen is tegenwoordig een effectief verkoopargument, maar voorraad die niet verkocht wordt en waar je mee blijft zitten kan je veel geld kosten. Het is daarom van belang om het voorraadbeheer goed en efficiënt in te richten. Wat kun en wil je financieren en welk risico loop je hiermee? Zorg ervoor dat jouw voorraad op elk moment klopt en up to date is. Dit is te realiseren door middel van een koppeling tussen jouw webshop en een voorraadsysteem. Op deze manier is er continu zichtbaar wat er binnenkomt er wat er uitgaat. 

5. Analyseren en bijsturen

Webshops gaan vaak van start zonder te kijken naar het gedrag van website bezoekers en conversies. Er is geen informatie en data beschikbaar waar en wanneer klanten in het proces afhaken, welke pagina’s goed bezocht worden en welke apparaten het meest gebruikt worden om de webshop te bezoeken. Door deze informatie niet te analyseren is de kans groot dat veel (potentiële) klanten afhaken. Het meten van het gedrag van bezoekers geeft waardevolle informatie om aanpassingen door te voeren aan de webshop die de conversie verhogen. Zorg er dus altijd voor dat je van begin af aan jouw webshop resultaten analyseert en bijstuurt waar nodig om verder te groeien. 

6. Klantenservice

Een slechte service resulteert vaak in een slechte review of mond-tot-mond reclame en zorgt ervoor dat de klant niet weer bij je bestelt. Goede en slechte reviews zijn enorm bepalend in het al dan niet bestellen van een product of dienst bij consumenten. Dus een uitstekend product met een uitstekende service is het doel waarnaar gestreefd moet worden. Wees op de hoogte van wat er speelt bij jouw klanten, reageer snel en vriendelijk en geef altijd een goede oplossing voor een probleem. Zo maak je van klanten ambassadeurs voor jouw bedrijf. 

Tips

We hebben nog een aantal tips voor jou op een rij gezet, doe er je voordeel mee wanneer je begint met het opzetten van een webshop! 

Begin met een goed plan

Ben jij ervan overtuigd dat jouw product of dienst interessant genoeg is om online aan te gaan bieden? Zorg er dan in ieder geval voor dat je begint met een doordacht plan om van jouw webshop een succes te maken. De vragen die je jezelf kunt stellen en moet kunnen beantwoorden:  

  • Creëer een duidelijk doel: wat wil ik bereiken met een webshop?  

  • Wat bied ik aan?

  • Welk probleem lost mijn product en/of dienst op? 

  • Wat maakt mijn product en/of dienst bijzonder en anders dan de rest? 

  • Hoe ga ik ervoor zorgen dat de klant mijn bedrijf, product en/of dienst leert kennen, geïnteresseerd raakt en uiteindelijk overtuigd wordt van mijn product en/of dienst? 

  • Wat ga ik doen om een uitstekende service te bieden? 

Door deze vragen te beantwoorden heb je al een goede basis om van start te gaan met het opzetten van een webshop. 

Domeinnaam

Het kiezen van een goede domeinnaam of URL waar je webshop op draait kan strategisch voordeel opleveren. Zowel op het gebied van jouw online vindbaarheid, alsook het gebruiksgemak voor bezoekers van jouw webshop. Om deze redenen adviseren we om een domeinnaam te kiezen die eenvoudig te spellen is. Je kunt daarnaast kiezen voor een domeinnaam die direct duidelijk maakt wat voor een bedrijf je bent, of welk product en/of dienst je aanbiedt. Gebruik je een interessant zoekwoord in jouw domeinnaam? Dan zal de ranking in zoekmachines zoals Google op dit zoekwoord aanzienlijk kunnen verbeteren. Check ook altijd of de domeinnaam én jouw merknaam beschikbaar is om vervelende situaties te voorkomen. Wil je direct of op den duur social media inzetten, leg dan ook deze accounts en namen zo snel mogelijk vast.  

Welk systeem kies je? 

Er zijn eindeloos veel systemen beschikbaar waarop een webshop kan draaien. Via WooCommerce en Shopify zijn snel simpele webshops op te zetten die je eventueel zelf kunt ontwikkelen en beheren. Vaak bieden ze verschillende thema’s en plugins die geïnstalleerd kunnen worden om zo snel te kunnen starten met de online verkoop. Als je met een klein budget en een niet te complexe webshop wilt beginnen zijn dit prima opties. Heb je wat meer te besteden, is jouw webshop complexer of wil je het liefst alles op maat gebouwd hebben inclusief specifieke koppelingen om zoveel mogelijk te automatiseren? Dan zou een maatwerk webshop met een specifiek CMS (Content Management Systeem) een betere oplossing kunnen zijn. Wij adviseren om eerst goed te kijken naar jouw eigen verwachtingen voor de eerste 1 a 2 jaar en op basis daarvan een goede keuze te maken qua systeem en benodigde software. 

UX design

De ervaring van een bezoeker op jouw webshop zal de doorslag geven of hij of zij uiteindelijk zal converteren. Daarom is het zo belangrijk om jouw webshop te voorzien van een doordacht UX (User Experience) design. Bezoekers moeten onder andere in één opslag kunnen zien wat je aanbiedt, welke informatie belangrijk is en hoe ze snel kunnen bestellen. Door een bepaalde flow te verwerken in jouw design wordt de bezoeker naar een specifiek doel geleid. 

Een goede gebruikerservaring creëer je door middel van een:

  • Aantrekkelijk design met mooie visuals

  • Eenvoudige navigatiestructuur

  • Goede vindbaarheid van producten en/of diensten

  • Makkelijk te gebruiken webshop 

  • Goede leesbaarheid 

  • Uitstekende werking op mobiele schermen

Online marketing

Om jouw webshop onder de aandacht te brengen zijn verschillende online marketing tools in te zetten. Organische content, zoals social media posts en stories, zoekmachine geoptimaliseerde teksten, blogs en klantenreviews geven jouw online vindbaarheid en zichtbaarheid een boost. Dit is een strategie voor de lange termijn en vergt tijd en consistentie. Je kunt ook kiezen voor betaalde content, waaronder social media advertenties of bijvoorbeeld advertenties via Google. Deze leveren snel resultaten op en je kunt al met een klein budget een advertentiecampagne starten om meer verkeer naar jouw webshop te trekken. Maar juist de combinatie van organische en betaalde content zal de meeste resultaten en een hogere klik kans opleveren. 

Fulfillment

Hoe richt je het logistieke proces in van jouw webshop in het geval van fysieke producten? Besteed je het uit of doe je dit zelf? Zelf het verpakken, verzenden en retourneren regelen is goedkoper en je kunt flexibeler handelen, maar uitbesteden levert veel tijdwinst op. Webtechnisch gezien zijn er verschillende koppelingen te maken om het logistieke proces te automatiseren, of je nu zelf de fulfillment van de webshop regelt, of dit uitbesteed aan een andere partij. Vooraf is het dus de moeite waard om je te verdiepen in handelingen die geautomatiseerd kunnen worden op het gebied van fulfillment. 

Wettelijke verplichtingen: Algemene voorwaarden, Privacy & Cookies

Als webshopeigenaar ben je verplicht om te voldoen aan een aantal wetten en regels. In jouw algemene voorwaarden kun je o.a. alle verplichte bedrijfsgegevens, garanties, herroepingsrecht en andere zaken met betrekking tot de overeenkomst die je sluit met een klant vermelden. De algemene voorwaarden moeten wel weergeven wat wettelijk is toegestaan. Zorg dat deze voorwaarden eenvoudig te vinden zijn op jouw website en verwijs ernaar of stuur ze mee als er een aankoop wordt gedaan. Omdat je met jouw webshop persoonsgegevens verwerkt, ben je verplicht om te voldoen aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Door middel van een privacy- en cookieverklaring zul je informatie moeten geven over hoe jij omgaat met de persoonsgegevens van klanten. Het is verboden om persoonlijke gegevens langer te bewaren dan noodzakelijk en je mag alleen een beperkt aantal gegevens verzamelen voor een bepaald doel.     

We hopen dat we jou met deze blog kunnen hebben helpen om een succesvolle webshop te gaan starten en veelvoorkomende valkuilen te vermijden! Heb je nog meer tips nodig of hulp bij de uitwerking van jouw webshop plannen? Neem dan gerust contact met ons op!  

Geplaatst op 21 jul 2022