Social media marketing

Social media marketing 


Hoe relevant is social media marketing voor jouw bedrijf? Veel bedrijven zijn zich inmiddels bewust van de impact die de aanwezigheid op social media kan hebben op de bedrijfsresultaten. Social media kanalen spelen handig in op specifieke doelgroepen met verschillende typen content. Door aanwezig te zijn op deze kanalen wordt het voor jou als bedrijf makkelijker om interactie te creëren met jouw doelgroep. Een goede interactie met jouw doelgroep kan bijdragen aan de naamsbekendheid, loyaliteit en uiteindelijk meer sales. 

Alles begint met een goede strategie

Wanneer je social media wilt gaan inzetten als marketing tool is het essentieel om te beginnen vanuit jouw doelstellingen. Het succes van een goede social media marketing campagne wordt bepaald door een duidelijke strategie, structurele aanwezigheid en kwalitatieve content. Werk dus altijd eerst jouw doelstellingen uit, wat wil je bereiken met social media marketing? Richt je je eerst op het vergroten van jouw naamsbekendheid? Kan de betrokkenheid van jouw doelgroep verbeterd worden? Of wil je inzetten op meer conversies? Vervolgens kijk je naar jouw doelgroep, wie wil je bereiken? Op welke kanalen bevinden zij zich? Waar zijn zij in geïnteresseerd? Met behulp van een doordachte strategie zet je de eerste stap naar een succesvolle social media campagne.

Hoeveel gebruiken we social media

Mocht je nog niet overtuigd zijn om social media in te zetten als online marketing tool, dan zullen de cijfers uit het Nationale Social Media Onderzoek je waarschijnlijk wel over de streep trekken. Uit het onderzoek voor 2022 kwam naar voren dat we afgelopen jaar meer tijd hebben besteed op social media. Bij bijna alle leeftijdsgroepen is een toename in online actief gedrag te zien, behalve bij de jongeren (15-19 jaar). Deze leeftijdsgroep spendeert gemiddeld 4 minuten minder online ten opzichte van het voorgaande jaar. In de leeftijdsgroep 20-39 jaar is het aantal minuten zelfs gestegen met 27 minuten in het afgelopen jaar. In de infographic hieronder zie je het gemiddelde aantal minuten per dag dat de verschillende leeftijdsgroepen online actief zijn op social media.  

Bron: Newcom social media onderzoek

Zoals je ziet besteden we een groot gedeelte van onze tijd op social media. In Nederland maken zo’n 13,7 miljoen mensen gebruik van social media. Dit maakt het een uitgelezen kans om jouw bedrijf online onder de aandacht te brengen.

Social media kanalen en platformen

Er zijn vandaag de dag een groot aantal interessante social media kanalen en platformen. De 5 bekende grootste kanalen, waaronder Whatsapp, Facebook, Instagram, LinkedIn en YouTube zijn nog steeds populair in Nederland. Het gebruik van deze kanalen is ongeveer gelijk aan het voorgaande jaar. Van deze kanalen springt er één uit en dat is Instagram. Dit platform is in het afgelopen jaar 11% gegroeid en is daarmee van 5,9 miljoen gebruikers naar 6,6 miljoen gebruikers gegaan. Andere grote kanalen zoals Pinterest en Snapchat laten ook een gestage groei zien in het gebruik ten opzichte van het vorige jaar. Twitter en TikTok zijn zeer sterk gegroeid, waarbij het aantal TikTok gebruikers maar liefst 75% hoger ligt dan in 2021. Opvallend hierbij is dat TikTok vooral sterk groeit onder twintigers. 

Naast deze grote platformen zijn er tal van kleinere platforms die ook steeds meer terrein winnen. In de leeftijdsgroep van 15 jaar en ouder hebben Telegram, Reddit, Twitch en Discord meer dan een miljoen gebruikers samen. Om je een beeld te geven hoe goed de kleinere platformen het doen zie je hieronder een overzicht van deze platformen met het aantal (dagelijkse gebruikers).

Bron: Newcom social media onderzoek

Wat is de beste tijd om te posten op social media? 

Er is niet één perfecte dag en één geschikt tijdstip om te posten. De reden hiervoor is dat de online activiteit per doelgroep enorm kan verschillen. Wel is er online een patroon te zien wanneer de meeste mensen online actief zijn op social media. Dit zijn de goede momenten waarop je jouw post kunt plaatsen om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Over het algemeen worden social media kanalen op verschillende dagdelen goed bezocht. In de ochtend is dit tussen 06.00 en 10.00 uur, ‘s middags rond de lunchpauze tussen 12.00 en 13.00 uur en in de avond tussen 19.00 en 23.00 uur. Daarnaast verschillen per kanaal de echte piektijden van het gebruik. Voor een aantal social media kanalen hebben we de dagen en tijden waarop deze het drukst bezocht worden op een rijtje gezet voor jou. 

Bron: Coosto.com

Wat is interessante content? 

Hoe jouw content eruit ziet en wat er geschreven wordt is een cruciale factor om gezien te worden op social media. Ten eerste zijn visuals (foto’s of video's) van goede kwaliteit een absolute must. Ten tweede is het gebruik van een pakkende titel en aansprekende tekst zeer bepalend voor jouw bereik en interactie op social media. Maar wat is nu eigenlijk echt interessant voor jouw doelgroep? Dit verschilt natuurlijk enorm per doelgroep. Verplaats je dan ook voordat je begint met schrijven in jouw doelgroep. Ga na welke informatie waardevol is voor hen en waar zij behoefte aan hebben in relatie tot jouw product of dienst. Waar veel bedrijven de mist in gaan, is dat de content puur gericht is op het bedrijf, product of de dienst zelf en niet op de behoefte van de doelgroep. Welk probleem los jij op voor degenen die jouw product of dienst gebruiken? Hoe kunnen zij het snelst geholpen worden door voor jou te kiezen? Geef een kort en krachtig antwoord op deze vragen in al jouw online uitingen. Gebruik ook vooral actualiteiten, creëer interactie en zorg ervoor dat je origineel bent in jouw social media marketing om op te vallen.      

Tips en tools om social media marketing structureel in te zetten

Om interesse en een loyaal publiek op te bouwen raden wij aan om structureel social media marketing in te zetten. Zorg ervoor dat je met regelmaat nieuwe waardevolle content plaatst op jouw social media kanalen. Door met een contentkalender te werken kun je het gros van jouw posts alvast bedenken, uitwerken en inplannen. Hierdoor hoef je niet elke week weer iets nieuws te verzinnen. Een tip van ons: werk met verschillende terugkerende thema’s die je telkens afwisselt. Op basis van verschillende thema’s zijn er veel interessante onderwerpen te bedenken waar je over kunt posten op jouw social media kanalen.  

Via verschillende social media kanalen kun je posts vooraf inplannen, maar er zijn ook tal van gratis en betaalde tools beschikbaar om posts op verschillende kanalen te plaatsen op door jou gekozen momenten. Een aantal voorbeelden van tools zijn Hootsuite, Coosto, Buffer, Tailwind, Later en SEMrush. 

  • Kun je met onze informatie zelf verder met jouw social media marketing campagnes? Top! 
  • Heb je toch wat hulp nodig? Vraag ons vrijblijvend om advies! 
  • Kom je er zelf niet aan toe of wil je het gewoon liever uitbesteden? Neem dan zeker contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!


Geplaatst op 02 mrt 2022

Vragen?
Wij staan voor je klaar

Ook een website laten maken of gebruik maken van onze andere diensten? Neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.