Nieuw jaar, nieuwe website?

Hét online visitekaartje van jouw bedrijf


Online aanwezig zijn is tegenwoordig niet meer weg te denken. Het hebben van een website is dan ook essentieel om online gevonden te kunnen worden en jouw doelgroep te bereiken. Het is hét online visitekaartje en zal om deze reden altijd up to date moeten worden gehouden voor bezoekers en klanten.

Versla de concurrentie

Er wordt online steeds meer informatie vergeleken voordat er een aankoop wordt gedaan. Keuzes worden eenvoudig gemaakt op basis van wat een website uitstraalt, welke diensten of producten aangeboden worden, waar je als bedrijf voor staat en wat de recensies over jouw bedrijf, diensten en producten zeggen. 

Als bedrijf wil je online vindbaar zijn voor jouw doelgroep. Hoe je dat doet? Met een technisch goed opgebouwde website én door waardevolle content aan te bieden. Daarnaast is het belangrijk om onderscheidend genoeg te zijn ten opzichte van de concurrentie. Een website kan hierbij een cruciale rol spelen door de realisatie van:  

  • Een aantrekkelijk en overzichtelijk webdesign

  • Een website die zowel op mobiel als desktop én tablet goed werkt

  • Een eenvoudige en duidelijke navigatiestructuur

  • Opvallende call-to-action stappen

  • Actuele en interessante content

  • Eenvoudige manieren om contact op te nemen

Informatie en actualiteiten

Wanneer (potentiële) klanten online op zoek gaan naar jouw producten of diensten willen ze zo snel mogelijk de juiste informatie vinden. Door actuele en waardevolle informatie te laten zien kun je hen overtuigen om voor jouw bedrijf te kiezen. Je kunt hierbij denken aan interessant nieuws, uitgebreide product- en/of dienst informatie, goede (sfeervolle) foto’s en recensies van jouw producten, diensten en bedrijf. Wil je vindbaar zijn op specifieke zoekwoorden waar jouw doelgroep vaak op zoekt? Dan kan het plaatsen van zoekmachine geoptimaliseerde teksten (SEO) op jouw website uitkomst bieden.    

Hoe scoort jouw website op dit moment? 

Niets is zo vervelend voor bezoekers als een website die traag laadt, waar benodigde informatie moeilijk te vinden is, het afrekenproces langdurig is of wanneer er weinig tot geen informatie op de website staat. Dit leidt in de meeste gevallen tot een hoog bouncepercentage, waarbij bezoekers na het bezoeken van één pagina de website alweer verlaten. Óf bezoekers haken af in het verkoopproces dat je zorgvuldig hebt samengesteld. 

Dit zijn belangrijke pijlers om te zien of jouw website voldoende scoort en om uit te vinden waar verbetering mogelijk is. Vragen die je jezelf hierbij kunt stellen zijn: 

  • Ontwerp: is het design nog van deze tijd? 

  • Responsiviteit: reageert de website snel wanneer er bepaalde acties worden uitgevoerd? Is de website goed toegankelijk voor alle apparaten (desktop, mobiel, tablet)? 

  • Snelheid: hoe snel laadt de website in zijn geheel? 

  • Gebruiksvriendelijkheid: is het voor een bezoeker makkelijk om te vinden wat hij of zij zoekt?

  • Vindbaarheid: hoe hoog scoor je op specifieke zoekwoorden in Google? 

  • Content: zijn de teksten en afbeeldingen kwalitatief goed en waardevol? 

Een aantal van deze elementen zijn eenvoudig zelf aan te passen, maar voor de technische en specialistische werkzaamheden kan het inschakelen van een gespecialiseerd bureau een goede stap zijn. 

Wanneer is het tijd voor vernieuwing? 

Elke website kan op bepaalde punten wel verbeterd worden. De online wereld verandert continu, dus om succesvol te blijven zul je mee moeten gaan met de tijd. Als je jouw sales en bezoekersaantallen ziet dalen of stagneren kan dit een teken zijn om actie te ondernemen. Misschien is jouw website qua design en responsiviteit inmiddels behoorlijk verouderd en sluit deze niet (meer) aan op jouw specifieke doelgroep. Het kan zijn dat de concurrentie jou voorbij is gestreefd door een betere vindbaarheid, een beter en sneller functionerende website, de automatisering van online verkoopprocessen, of door het creëren van een constante stroom van waardevolle informatie. Denk je dat het tijd is om jouw website te vernieuwen, maar wil je hier zelf zo min mogelijk tijd aan besteden? Schakel dan onze hulp in! 

Bij Schulten Media maken we gratis een website scan van jouw website. We toetsen de website hierbij op verschillende onderdelen en brengen een rapportage uit met alle belangrijke data en een advies om jouw online zichtbaarheid en vindbaarheid te verbeteren. Benieuwd naar de score van jouw website? Vraag direct een website scan aan.

Geplaatst op 03 jan 2022