Meertalige website

Een meertalige website: hoe zet je dit succesvol in?


Een meertalige website is een geweldige manier om jouw internationale doelgroep te bereiken en te bedienen. Het potentiële bereik dat je kunt realiseren door je op meerdere landen te richten naast Nederland is enorm. Het kan dan ook zeer interessant zijn voor jouw organisatie om jouw website meertalig te maken. Maar hoe doe je dit op een juiste manier om een goed werkende en effectieve website te realiseren? Wij vertellen je er graag meer over, dus lees gauw verder!

Begin vanuit jouw doel

Wat wil je bereiken met een meertalige website? Als je internationale bezoekers jouw informatie in hun eigen taal wilt laten lezen kun je de webpagina’s vertalen in de gewenste taal. Als het jouw doel is om in specifieke landen goed gevonden te worden in zoekmachines, dan komt er wat meer bij kijken. Afhankelijk van de landen waar je je op richt kunnen belangrijke zaken die bijdragen aan de vindbaarheid enorm verschillen per land, waaronder zoekgedrag, woordgebruik en de website structuur. Ons advies is dan ook om altijd marktonderzoek te doen in dit geval! 

Vertaalmachine of vertaalbureau?

Er zijn steeds betere vertaalmachines beschikbaar, Google Translate wordt met de dag verbeterd en vertaalmachines op basis van artificial intelligence zijn in opkomst. Maar omdat deze tools nog niet de perfecte spreek- en schrijftaal beheersen en je geen flater wilt slaan bij jouw potentiële doelgroep, zouden wij op dit moment nog altijd kiezen voor een vertaalbureau of een native speaker. Tenzij je zelf de betreffende taal foutloos schrijft en vloeiend spreekt. Er kan namelijk een groot verschil zitten tussen wat jij wilt overbrengen en hoe een potentiële klant dit interpreteert. Bekijk goed welke pagina’s je wilt vertalen, maar ook welke woorden je gebruikt in de teksten, het menu, de tags bij afbeeldingen en eventuele formulieren. Vergeet ook zeker niet de meta titels en omschrijvingen die te zien zijn in de zoekmachines per webpagina te vertalen!  

Online vindbaarheid en meertalige websites

We hadden het hiervoor al even over online vindbaarheid (SEO) in het buitenland. Om het voor zoekmachines eenvoudig te maken voor welke regio en welke taal jouw webpagina’s bedoeld zijn kunnen er Hreflang tags worden ingezet. Deze tag wordt verwerkt in de broncode van jouw website, waarin alle verschillende talen en regio’s worden benoemd in de URL. Op deze manier wordt een website bijvoorbeeld in het Nederlands of Engels weergegeven aan de bezoeker in de voor hem of haar passende taal. Daarnaast kun je instellen of de Engelstalige bezoeker op bijvoorbeeld de USA of UK pagina terecht moet komen om de gebruikerservaring voor de bezoeker nog beter te maken. Dit is mogelijk voor alle talen en regio’s waar je je op wilt richten. 

Hreflang tags zijn een van de meest ingewikkelde onderdelen van SEO, maar zijn daarentegen wel enorm effectief als ze goed worden ingezet. Waarom zou je kiezen voor Hreflang tags? 

  • Wereldwijd jouw informatie toegankelijk maken voor een specifieke doelgroep;

  • Betere gebruikerservaring;

  • Verlagen van het bounce percentage;

  • Meer conversies genereren;

  • Verbetering van de organische (onbetaalde) ranking;

  • Voorkomen van duplicate content.

Let er wel op dat de verschillende zoekmachines andere manieren kunnen hebben om meertalige websites weer te geven. Google werkt namelijk wel met Hreflang, maar Bing maakt daarentegen weer gebruikt van andere language tags. Het is dan ook belangrijk om onderzoek te doen naar de zoekmachine waar jouw internationale doelgroep veel gebruik van maakt en daar de te nemen stappen op te baseren. 

Duplicate content voorkomen

Één van de voordelen van het gebruik van de Hreflang tags is het voorkomen van duplicate content. Als je een website hebt met bijvoorbeeld Nederlands voor Nederlanders en Nederlands voor Belgen, dan zullen deze pagina’s qua tekst en inhoud waarschijnlijk voor het grootste gedeelte op elkaar lijken. Als je geen Hreflang tag gebruikt zien zoekmachines dit als duplicate content. De zoekmachine kiest dan tussen de verschillende pagina’s welke het beste is en zal de andere pagina’s minder goed laten ranken. Het gevolg is dus dat een pagina minder goed gevonden kan worden, terwijl je deze juist in wilt zetten voor een specifieke doelgroep. De Hreflang tag zorgt ervoor dat het duidelijk is voor zoekmachines dat er een verschil zit in de pagina’s doordat er gericht wordt op andere regio’s.

Instellen Hreflang

We geven jou graag wat tips en tricks voor het instellen van een Hreflang tag, zodat je er eventueel zelf mee aan de slag kunt. Vind je het te complex of technisch? Schakel dan een specialist in! 

Ten eerste is het belangrijk dat de tag geplaatst wordt in de óf in de sitemap van de website. Dus niet in beide! Je plaatst daar een link, zoals onderstaand voorbeeld, maar dan met jouw eigen URL. 

  • Voor Nederlandstalig in Nederland: 

  • Voor Nederlandstalig in België:

  • Voor Engelstalig in de Verenigde Staten:

  • Voor Engelstalig in het Verenigd Koninkrijk:

Als je zelf de tags gaat instellen houdt er dan rekening mee dat je de landen en talen in de juiste volgorde zet en de juiste letters gebruikt voor de talen en landen. Anders bereik je alsnog niet de juiste doelgroep in de voor hen passende taal. Heb je geen voorkeur voor een specifieke pagina voor welk land deze moet gelden? Dan is er de X-default tag die gebruikt kan worden op onder andere een introductiepagina. Op deze manier geef je de gebruiker de mogelijkheid om zelf de taal te kiezen.

Zorg er ook voor dat de Hreflang tags op alle gelinkte pagina’s staan, anders is de kans groot dat pagina’s die niet naar elkaar linken worden genegeerd door de zoekmachines. Heb je de tags toegepast? Test ze dan stuk voor stuk om te zorgen dat alles naar behoren werkt! 

Webhosting 

Een belangrijk onderdeel van online vindbaarheid is de laadsnelheid van jouw website. Wanneer de afstand tussen een server en een websitebezoeker heel erg groot is heeft dit effect op de laadtijd van de website. Als voorbeeld nemen we een website gericht op Amerika die wordt gehost in Nederland. Een Amerikaanse bezoeker ervaart hierdoor een langere laadtijd. Wordt de website gehost in Amerika dan zal de laadtijd voor de Amerikaanse bezoeker veel korter zijn en heeft hij of zij een betere gebruikerservaring. Om optimaal te presteren kun je er in een groot land zoals Amerika ook voor kiezen om op meerdere locaties in het land te hosten. Zorg er dus voor dat je niet wordt afgerekend op een lange laadtijd in andere landen! 

We hopen dat we je de informatie hebben gegeven zodat je eventueel zelf aan de slag kunt met jouw meertalige website! Toch hulp nodig? Neem dan gerust contact met ons op! 

Geplaatst op 13 okt 2022