Interne links

Interne links: een boost voor SEO?


Interne links spelen een belangrijke rol in de zoekmachineoptimalisatie (SEO) van jouw website. Ze helpen zoekmachines jouw website te begrijpen en de inhoud te categoriseren. Daarnaast zorgen ze voor een betere gebruikerservaring door bezoekers te helpen navigeren tussen de verschillende webpagina's. In deze blog gaan we dieper in op het gebruik van interne links en hoe je ze het beste kunt gebruiken om jouw ranking in zoekmachines te verbeteren.

Wat zijn interne links?

Interne links zijn links die doorverwijzen naar andere pagina's binnen jouw eigen website. Dit kunnen links zijn in de navigatiebalk, maar ook in de footer, de zijbalk, in de teksten of zelfs in afbeeldingen. Interne links kunnen worden gebruikt om bezoekers te helpen snel en eenvoudig de informatie te vinden die ze zoeken. Én erg belangrijk met betrekking tot zoekmachine optimalisatie, je helpt er zoekmachines een handje mee om de structuur van jouw website te begrijpen.

Voordelen van interne links voor SEO

Interne links bieden verschillende voordelen voor SEO, maar wat zijn nou precies deze voordelen? We lichten het hieronder verder toe.

Maak het zoekmachines makkelijker

Zoekmachines kunnen met behulp van interne links eenvoudiger jouw website verkennen en het indexering proces van zoekmachines verloopt gemakkelijker. De reden hiervoor is dat interne links zoekmachines helpen om van de ene pagina naar de andere te navigeren. Door meer interne links te gebruiken, zorg je ervoor dat zoekmachines meer pagina's van jouw website kunnen vinden.

Verbeter de gebruikerservaring

Interne links bieden jouw websitebezoekers een simpele en snelle manier om meer informatie te vinden over een specifiek onderwerp, dienst of product dat ze zoeken. Dit verhoogt de gebruikerservaring en zorgt ervoor dat bezoekers langer op jouw website blijven. Een langere bezoekduur kan bijdragen aan verbeterde posities in de zoekresultaten.

Verhoog de autoriteit van jouw website

Interne links helpen bij het verspreiden van autoriteit en linkjuice (de waarde die een pagina aan een andere pagina geeft door middel van een link). Wanneer zoekmachines een pagina verkennen, volgen ze namelijk de links op die pagina én de autoriteit van de pagina's waar ze naar verwijzen worden ook direct meegenomen. De autoriteit van jouw webpagina's wordt zo doorgegeven aan andere pagina's op jouw website.

Verminder de bounce rate

De bounce rate is het percentage bezoekers dat je website verlaat na het bekijken van slechts één pagina. Door interne links te gebruiken, moedig je bezoekers aan om meer webpagina's te bezoeken. Dit verlaagt uiteindelijk de bounce rate, wat op zijn beurt weer kan zorgen voor een betere positie in de zoekresultaten.

Hoe interne links gebruiken om jouw SEO positie te verbeteren?

Het gebruik van interne links kan je helpen om jouw SEO positie in zoekmachines te verbeteren, maar het is belangrijk om het op de juiste manier te doen. We geven jou hieronder dan ook graag enkele tips om het goed toe te passen!

Gebruik gerelateerde anchor teksten

Anchor teksten zijn de klikbare teksten die worden gebruikt om de link te maken. Het is belangrijk om relevante anchor teksten te gebruiken die gerelateerd zijn aan de pagina waar je naartoe linkt. Dit helpt zoekmachines begrijpen waar de vervolgpagina over gaat. Als je bijvoorbeeld een blog schrijft over "Hoe bak je een taart", dan is een goede anchor tekst "Bekijk onze andere taartrecepten" in plaats van "Klik hier".

Link naar relevante pagina's

Het is belangrijk om te linken naar relevante pagina's die gerelateerd zijn aan de inhoud op de pagina waar je de link plaatst. Zo weten zoekmachines niet alleen waar de pagina precies over gaat, maar ook hoe deze past binnen de structuur van je website. Het linken naar niet-relevante pagina's kan de gebruikerservaring verminderen, want bezoekers willen die informatie waarschijnlijk niet lezen, en het kan uiteindelijk zelfs resulteren in een penalty van zoekmachines. Dit wil je natuurlijk voorkomen, aangezien jouw positie in zo'n geval hoogstwaarschijnlijk zal verslechteren. 

Gebruik interne links in tekst & afbeeldingen

Interne links kun je in zowel teksten als afbeeldingen toepassen. Aangezien websites over het algemeen veel informatie bevatten, kun je op basis van de content die je toont bezoekers (en zoekmachines) door laten klikken naar waardevolle vervolgpagina's. Voor zoekmachines is het van belang welke andere pagina's relevant zijn voor het onderwerp waarop gezocht wordt, daarom is het handig om via teksten en afbeeldingen een goed passende doorlink te maken. Is een bezoeker op een pagina gekomen over een specifiek onderwerp, en ga jij daar op een andere pagina nog verder op in, ook dan is de kans groot dat een bezoeker naar de volgende pagina gaat en meer tijd besteed op jouw website. Met misschien als resultaat wel een aankoop van jouw diensten of producten. Het zal in ieder geval jouw ranking ten goede komen!   

Maak een duidelijke hiërarchie

Een duidelijke hiërarchie van jouw website is essentieel voor zowel zoekmachines als bezoekers. Een duidelijke structuur creëert een fijne gebruikservaring, waarbij je de homepage als belangrijkste pagina weergeeft en vervolgens de subpagina's die daaronder vallen. Door interne links te gebruiken die passen binnen de hiërarchie van jouw website, help je zoekmachines begrijpen waar de pagina past binnen de structuur van je website en wordt het verkennen van jouw complete website veel eenvoudiger.

Gebruik een goede interne linkstructuur

Een goede interne linkstructuur bepaalt jouw waarde op het gebied van SEO. Het is verstandig om links te plaatsen op strategische plaatsen op je website, zoals in de navigatiebalk en de footer, maar ook waar relevant in teksten en afbeeldingen. Maar pas op, gebruik er niet te veel en link ook zeker niet naar onbelangrijke pagina's. Het gebruik van te veel interne links kan de gebruikerservaring namelijk verslechteren en kan uiteindelijk ook resulteren in een penalty van zoekmachines.

Vermijd over-optimalisatie

Zoals we al aan gaven moet je erop letten om niet te veel interne links te gebruiken op een webpagina. Dit kan over-optimalisatie veroorzaken, en dus resulteren in een penalty van zoekmachines. Krijg je een penalty, dan zie je dit direct terug in jouw ranking in de zoekmachines. Afhankelijk van de hoeveelheid content op een pagina en het aantal relevante vervolgpagina's waar je naar kunt verwijzen kun je het aantal bepalen, maar zorg dat je er op alle pagina's in ieder geval 1 hebt. 

Update regelmatig jouw interne links

Het is belangrijk om regelmatig de interne links te updaten en te controleren op gebroken links. Dit helpt zoekmachines begrijpen dat je website up-to-date is en dat de informatie nog steeds relevant is voor bezoekers. Bovendien kan het hebben van gebroken links een negatief effect hebben op de gebruikerservaring en daarmee ook op de beoordeling van zoekmachines, dus is van groot belang om eventuele gebroken links zo snel mogelijk op te lossen.

Gebruik interne links voor cross-selling

Interne links kunnen ook gebruikt worden voor cross-selling, waarbij je producten of diensten van jouw website promoot op andere pagina's. Door bijvoorbeeld te linken naar gerelateerde producten of diensten op een andere pagina, kun je het bestelbedrag of het aantal verkopen verhogen en tegelijkertijd de gebruikerservaring verbeteren.

Conclusie

Interne links zijn een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie en kunnen een behoorlijk verschil maken in jouw SEO posities. Het gebruik van relevante anchor teksten en interne links die passen binnen de hiërarchie en structuur van je website is essentieel voor effectieve zoekmachine optimalisatie en een goede gebruikerservaring. Voorkom zoveel mogelijk gebroken links door regelmatig te controleren of alles nog werkt en vermijd over-optimalisatie door te veel interne links te gebruiken. 

Volg onze tips om jouw website verder te optimaliseren of schakel onze hulp in, zodat wij het uit handen kunnen nemen. Benieuwd naar meer van dit soort tips om jouw website of webshop verder te optimaliseren? Volg ons op Facebook of Linkedin en lees onze andere blogs!



Geplaatst op 15 mrt 2023