Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie (SEO)


Zoekmachine optimalisatie (SEO) inzetten om jouw online vindbaarheid te verbeteren? Wij helpen jou met een betere ranking in de organische zoekresultaten van Google. 

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Om goed vindbaar te zijn in zoekmachines ontkom je er niet aan om aandacht te besteden aan zoekmachine optimalisatie. De Engelse benaming en veelgebruikte term hiervoor is Search Engine Optimization, of ook wel de afkorting SEO, maar wat is het nou precies? 

Het houdt in dat je jouw website of webshop zo inricht om deze zo hoog mogelijk te laten ranken in zoekmachines zoals Google. Op basis van specifieke zoekwoorden kun jij gevonden worden in Google, maar ook de technische achterkant van jouw website weegt aanzienlijk mee. Bij SEO gaat het niet om zoekwoorden met een prijs per klik, maar om organisch, ofwel onbetaald goed scoren in de zoekresultaten. Investeren in deze onbetaalde manier van online marketing zal, indien goed en structureel ingezet, op lange termijn zijn vruchten afwerpen. 

Als je al een bestaande website hebt kun je deze verbeteren op bijvoorbeeld techniek en content. Ben je van plan een nieuwe website of webshop te beginnen? Dan is het essentieel om deze pijlers voor een goede vindbaarheid direct mee te nemen in de ontwikkeling:

  • Techniek van de website

  • Actuele content

    • SEO-geoptimaliseerde teksten

    • (Wetenschappelijke) artikelen

    • Reviews

    • Foto’s en videos 

  • Linkbuilding

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie? 

Hoe hoger jouw website of webshop in een zoekmachine rankt, des groter de kans dat bezoekers op jouw link zullen klikken. Zoals hierboven genoemd kan zoekmachine optimalisatie gerealiseerd worden door te zorgen voor een goede techniek van de website. Onder techniek verstaan we onder andere de snelheid en laadtijd, stabiliteit, autoriteit en interactiviteit van een website of webshop. 

Ten tweede is goede content essentieel voor betere resultaten. Wat je nodig hebt zijn kwalitatieve teksten mét specifieke zoekwoorden die toegevoegde waarde bieden voor jouw bezoekers. 

Het derde belangrijke onderdeel dat ook kan bijdragen aan zoekmachine optimalisatie is linkbuilding. Dit is het plaatsen van relevante links van andere sterke websites naar jouw eigen website en andersom.

Waarom zoekmachine optimalisatie inzetten? 

Nu je weet wat zoekmachine optimalisatie inhoudt en hoe het werkt, zul je waarschijnlijk de meerwaarde ervan inzien. Ook al kost dit proces tijd en zal er veel aandacht aan besteed moeten worden, in de vorm van het creëren van content, het updaten ervan en het monitoren, uiteindelijk zul je in de organische zoekresultaten en groeiende bezoekersaantallen het verschil gaan zien. 

Jouw doelgroep, die al op zoek is naar jouw product en/of dienst, zul je op deze manier op het juiste moment kunnen bereiken. Of een bezoeker nu in de oriënterende fase zit, of misschien al direct tot aankoop over wil gaan, als jouw website organisch direct zichtbaar is en ook nog eens goed is opgezet, ben jij top of mind bij de bezoeker. Met als eindresultaat dat er meer conversie gerealiseerd kan worden vanuit jouw website en/of webshop. 

Wat kost zoekmachine optimalisatie? 

De kosten voor zoekmachine kunnen erg uiteenlopen en is afhankelijk van jouw doelstellingen. Er kan gekozen worden voor maandelijks afneembare pakketten of een vaste prijs per uur. Wij bieden zelf beide mogelijkheden om elk bedrijf een passend voorstel te kunnen doen binnen het beschikbare budget. 

Wij zien zoekmachine optimalisatie als een investering voor de lange termijn. Het is een tijdrovende klus, waarbij rekening gehouden moet worden met de constante ontwikkelingen op het gebied van online marketing. Als je hier zelf niet de tijd of capaciteit voor hebt is het raadzaam om dit uit te besteden aan een gespecialiseerd bureau. Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling om de kosten voor zoekmachine optimalisatie terug te verdienen. Een gespecialiseerd bureau kan je helpen om dit te bereiken. 

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Search Engine Optimization en Search Engine Advertising zijn veelgebruikte termen in online marketing. Beide termen hebben betrekking op online zoekresultaten in zoekmachines. SEO zijn onbetaalde zoekresultaten die organisch weergegeven worden op basis van de totaalscore van een website of webshop. SEA zijn betaalde zoekresultaten door middel van advertenties. Voor zowel SEO als SEA is het van belang om de juiste zoekwoorden te gebruiken en kwalitatieve content te publiceren. 

Over het algemeen kost SEO voornamelijk veel tijd en moet onderhouden worden, maar het zal uiteindelijk bijdragen aan jouw ranking in zoekmachines. Dit is dan ook zeker het advies voor een lange termijn strategie. SEA is een iets minder tijdrovende en makkelijkere, maar ook een tijdelijke manier om vindbaar te worden. Binnen korte tijd kunnen jouw advertenties online gezet worden om zo meer bezoekers op jouw website te krijgen. Het voordeel van advertenties is dat je deze heel gericht kunt inzetten op jouw doelgroep. Het nadeel is dat SEA al snel in de kosten kan oplopen, vooral wanneer er veel concurrentie is in jouw vakgebied. Door SEO en SEA op een goede manier te combineren kun je een nog hoger rendement halen uit jouw website dan wanneer je kiest voor één van twee. 

De verschillen in een handig overzicht: 

SEO (Search Engine Optimization):

  • Zichtbare (organische) resultaten kosten tijd

  • Investering in zoekwoordenonderzoek en content

  • Geen kosten per klik 

  • Geen targeting op specifieke doelgroepen

  • Geen duidelijke rapportage en inzichten beschikbaar 

SEA (Search Engine Advertising):

  • Direct zichtbare resultaten

  • Investering in zoekwoordenonderzoek en content

  • Betalen van kosten per klik

  • Targeting op specifieke doelgroepen

  • Duidelijke rapportages en inzichten per advertentie beschikbaar

Onze aanpak 

Bij Schulten Media kun je verzekerd zijn van een maatwerk oplossing die past bij jouw verwachtingen én binnen jouw budget, groot of klein. Samen met jou bepalen we de doelstellingen, strategie en acties. Vervolgens houden we jou up to date over het proces en de resultaten, zodat we kunnen optimaliseren waar nodig om er alles uit te halen. We kunnen niet wachten om jouw bedrijf online te helpen groeien!